6 Faktów, które musisz znać o leczeniu uzależnienia od heroiny

10 września 2022

Heroina, lek opioidowy, jest jednym z najbardziej uzależniających i niebezpiecznych narkotyków ulicznych, które są powszechnie nadużywane. Uzależnienie od heroiny stało się epidemią w Stanach Zjednoczonych, a wskaźniki używania wzrosły ponad dwukrotnie wśród młodych dorosłych w ciągu ostatniej dekady. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników heroiny, wzrosła również liczba przypadkowych przedawkowań. Problem ten stał się tak duży i powszechny, że przedawkowanie narkotyków stało się główną przyczyną przypadkowej śmierci dorosłych w Ameryce. Oto sześć najważniejszych kwestii w dziedzinie leczenia uzależnienia od heroiny.

Dlaczego heroina jest tak uzależniająca?

Heroina należy do klasy leków znanych jako opiaty. Inne leki, które są podobne do heroiny obejmują wiele leków na receptę, takich jak:

• Oxycontin
  • Hydrocodone
  • Morfina
  • Metadon

W rzeczywistości wielu obecnych użytkowników heroiny najpierw uzależniło się od opiatów od nadużywania leków na receptę. 1 na 15 wszystkich konsumentów opiatowych leków przeciwbólowych w końcu przechodzi do nadużywania heroiny, ze względu na łatwiejszy dostęp i tańszą cenę.

Heroina jest bardzo uzależniająca, ponieważ aktywuje i stymuluje ośrodki przyjemności i nagrody w mózgu. Po paleniu, wciągania lub wstrzykiwania heroiny, szybko przekracza barierę krew-mózg i wiąże się z receptorami opioidowymi w mózgu, tworząc intensywny pęd i euforię. Jednak po długotrwałym stosowaniu, mózg dostosowuje się do obecności heroiny i użytkownik musi spożywać coraz większe ilości leku, aby uzyskać wysoki poziom i uniknąć wycofania. Wycofanie heroiny występuje, gdy uzależniony staje się tak fizycznie zależny od leku, że bez regularnego stosowania, ciało staje się chore z powodu braku leku.

Jakie są zagrożenia związane z heroiną?

Oprócz bardzo realnego ryzyka śmierci przez przedawkowanie, dalsze stosowanie heroiny jest obarczone wieloma innymi niebezpieczeństwami. Użytkownicy, którzy wstrzykują narkotyk, mogą doświadczyć posiniaczonych i pokrytych bliznami żył, poważnych infekcji w miejscu wstrzyknięcia i ryzykować zarażenie się chorobami przenoszonymi przez krew, takimi jak HIV, AIDS lub zapalenie wątroby. Dzielenie się brudnymi igłami jest powszechne wśród wielu uzależnionych i jest główną przyczyną wybuchu epidemii tych chorób wśród grup uzależnionych.

Heroina jest bardzo toksyczna, może też uszkodzić nerki, płuca i wątrobę. Ponieważ heroina jest narkotykiem ulicznym, miesza się ją z przypadkowymi i nieznanymi substancjami, które potencjalnie mogą powodować zakrzepy krwi. Układ oddechowy jest bardzo podatny na spustoszenie heroiny, a depresja oddychania, która jest spowodowana przez ten lek może prowadzić do zapalenia płuc, gruźlicy lub innych infekcji płuc.

Jak można skutecznie odtruć się od heroiny?

Detoksykacja od heroiny jest bardzo bolesna, a nadzór medyczny w stacjonarnej placówce odwykowej jest zalecany zarówno dla komfortu i bezpieczeństwa odzyskiwanego uzależnionego. Objawy odstawienia obejmują:

• Niespokojność
  • Pobudzenie
  • Ból kości i mięśni
  • Bezsenność
  • Wymioty
  • Biegunka
  • Gorączka i dreszcze
  • Skurcze mięśni

Ostre objawy odstawienia trwają zazwyczaj od jednego do trzech dni, a objawy ustępują w ciągu około tygodnia. Jednak leczenie uzależnienia od heroiny nie kończy się na pomyślnym przetrwaniu fizycznych objawów odstawienia. Uzależnieni muszą ustanowić nowe mechanizmy radzenia sobie z głodem, uczęszczać na terapię i grupy wsparcia oraz mieć plan, który pozwoli im zapobiec ewentualnemu nawrotowi po zakończeniu detoksu i programu leczenia.

Czy leczenie stacjonarne jest najlepszą nadzieją w leczeniu uzależnienia od heroiny?

Uzależnienie jest skomplikowanym problemem, który ma swoje źródło w wielu przyczynach, takich jak wyzwania społeczne, emocjonalne, rodzinne, genetyczne i socjoekonomiczne. Detoks i odwyk stacjonarny to metoda leczenia, która wymaga od osoby uzależnionej przebywania w nadzorowanym ośrodku mieszkalnym, 24 godziny na dobę przez dłuższy okres czasu. Ludzie, którzy cierpią z powodu uzależnienia od narkotyków mają 40 do 60 procent szans na nawrót choroby, więc intensywny reżim zróżnicowanego leczenia jest niezbędny, aby zwiększyć szanse na udany i trwały powrót do zdrowia.

Jakie są korzyści z programów stacjonarnego leczenia Heroiny?

Skuteczne leczenie uzależnienia od heroiny często wymaga jednoczesnego leczenia choroby psychicznej. Określane w dziedzinie leczenia jako współwystępowanie lub podwójnej diagnozy, narkomani są dwa razy bardziej prawdopodobne, aby cierpieć z powodu choroby psychicznej niż ogółu ludności. Niektórzy ludzie mogą samoleczyć, aby złagodzić objawy ich choroby psychicznej, lub nadużywanie narkotyków może być przyczyną ich choroby psychicznej lub emocjonalnej. Tak czy inaczej, zajęcie się tymi dwoma powiązanymi problemami jest kluczowym elementem udanego powrotu do zdrowia w ośrodku stacjonarnym. Inne korzyści z uczęszczania do takiego programu obejmują:

• Bezpieczne środowisko, które jest wolne od narkotyków i alkoholu
  • nadzór medyczny
  • Terapia indywidualna i grupowa w celu rozwiązania podstawowych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym
  • Wsparcie ambulatoryjne po wypisaniu z ośrodka

Czy długotrwała trzeźwość od Heroiny jest możliwa?

Uzależnienie jest klasyfikowane jako długoterminowa i przewlekła choroba, więc ciągłość opieki jest niezbędna dla każdego, kto ma nadzieję na utrzymanie trzeźwości po detoksie i leczeniu. Uzależnienie od heroiny rujnuje społeczności, rodziny i jednostki. Jest odpowiedzialne za tysiące zgonów każdego roku, więc jest oczywiste, że długoterminowa opieka profilaktyczna nad tą chorobą jest ważna dla zdrowia i dobrego samopoczucia osoby uzależnionej od heroiny. Komponenty, które są integracyjne dla trwałego wyzdrowienia obejmują:

• Ciągłość opieki terapeutycznej
  • Terapia farmakologiczna, zgodnie z zaleceniami lekarza nadzorującego
  • Uczęszczanie do grup wsparcia
  • Budowanie i utrzymywanie więzi społecznych i rodzinnych
  • Wzbogacanie się indywidualne, poprzez karierę lub hobby

Leczenie uzależnienia od heroiny w celu długoterminowego, zrównoważonego i trwałego wyzdrowienia jest celem możliwym do osiągnięcia i takim, który coraz większa liczba osób realizuje poprzez rozbudowane programy i placówki odwykowe. Leczenie wieloaspektowych problemów i kwestii, które leżą u podstaw i powodują uzależnienie, pomaga jednostkom wyjść z uzależnienia z nadzieją na jaśniejszą, zdrowszą i wolną od narkotyków przyszłość.