Tajniki leczenia osób o podwójnej diagnozie

17 kwietnia 2022

Nadużywanie substancji to uzależnienie i współuzależnienie spowodowane przez dowolną substancję, którą można zażywać. Substancjami nadużywanymi mogą być alkohol, narkotyki, takie jak niektóre substytuty amfetaminy, nikotyna, uzależniające środki przeciwbólowe itp. Statystyki są szokujące: według "Światowego raportu narkotykowego" Organizacji Narodów Zjednoczonych, w 2010 roku około 5% ludzi, czyli 230 milionów, używało nielegalnych substancji. Liczba ta z czasem rośnie.

Dlaczego nadużywanie substancji jest niebezpieczne

Większość zgodzi się, że każde uzależnienie jest "czymś złym". Jednak ilu z was potrafi wyjaśnić, dlaczego jest ono takie złe, poza przyczynami natury społecznej? Mówiąc "powody o charakterze społecznym", mam na myśli przyjmowanie postawy osądzającej wobec innych osób, które popadły w nałóg, które wyciągnęły konsekwencje wobec policji, podjęły decyzje w oparciu o swój dotychczasowy styl życia i wiele innych potencjalnych konsekwencji związanych z uzależnieniem.

Jedną z najbardziej niebezpiecznych rzeczy, które mogą się pojawić po uzależnieniu, są zaburzenia psychiczne. Zaburzenia psychiczne (lub choroby psychiczne) to zachowania lub wzorce psychiczne, które powodują znaczny niepokój lub upośledzenie funkcjonowania osobistego. Mogą one mieć różne cechy: uporczywe nawroty, remisje lub występować jako pojedynczy epizod. Czasami odróżnienie zaburzeń psychicznych od zachowań dewiacyjnych spowodowanych innymi czynnikami może być trudne. Dokładną diagnozę mogą postawić konkretni lekarze. Są to tzw. psychiatrzy.

Jakiś czas temu naukowcy stwierdzili, że u znacznego odsetka osób nadużywających substancji zdiagnozowano również zaburzenia współwystępujące. Dla osób, które nie są związane ze sferą leczenia uzależnień lub studiów nad zaburzeniami psychicznymi, termin ten może być niezrozumiały i trudny do uświadomienia.

Co to jest zaburzenie współwystępujące?

Zaburzenie współwystępujące to stan, w którym organizm danej osoby cierpi zarówno na współwystępujący problem związany z nadużywaniem substancji, jak i na chorobę psychiczną. Pierwszym przykładem może być nadużywanie nikotyny i głęboka depresja. Chociaż istnieje wiele ośrodków zajmujących się podwójną diagnozą w celu leczenia współwystępujących zaburzeń, głównym problemem, który zwykle się pojawia, jest to, że często trudno jest postawić dokładną diagnozę, ponieważ niektóre objawy uzależnienia i choroby psychicznej mogą być takie same.

Problemy, które mogą się pojawić

Najczęstszym problemem jest to, że proces zdrowienia z uzależnienia od substancji psychoaktywnych i proces zdrowienia z zaburzeń psychicznych mają inną "kulturę". Pojawia się więc pytanie, jak połączyć terapie dwóch zupełnie różnych chorób w jeden skuteczny program zdrowienia. Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele placówek stacjonarnych zajmujących się leczeniem osób z podwójną diagnozą, które zapewniają najlepsze techniki leczenia obu tych chorób jednocześnie. Eksperci zauważają, że kluczowe znaczenie ma zintegrowanie usług pomagających w tej "walce" z zaburzeniami współwystępującymi na każdym poziomie codziennej opieki.

Symptomy, które mogą prowadzić do podwójnej diagnozy

Ze względu na istnienie wielu kombinacji podwójnej diagnozy, zakres objawów jest szeroki. Aby uzyskać pełną ocenę objawów, sugerujemy skontaktowanie się z ośrodkiem zajmującym się leczeniem osób z podwójną diagnozą. Po pierwsze, użyją oni specjalnych narzędzi przesiewowych, aby określić stopień nasilenia używania substancji przez pacjenta. Do najczęstszych objawów możliwego nadużywania substancji mogą należeć

• Utrata utrata kontroli
  • Wycofanie się z normalnego kręgu społecznego
  • Rozwinięta wysoka tolerancja
  • Nieoczekiwane zmiany w zachowaniu
  • Objawy odstawienia
  • Bycie angażowanie się w ryzykowne działania
  • Poczucie niezdolności do działania bez zażycia narkotyku

Po drugie, w celu zidentyfikowania możliwych objawów zaburzeń psychicznych zastosowano inne metody. Ze względu na różnorodność możliwych symptomów nie możemy wyodrębnić najważniejszych, ale możemy spróbować wymienić najczęstsze objawy, które można zaobserwować w przypadku większości zaburzeń:

• Wycofywanie się z normalnych kręgów społecznych
  • Nastrój wahania nastroju
  • Trudności w skupieniu uwagi
  • Możliwe halucynacje lub urojenia
  • Możliwe myśli samobójcze.

Postawienie takiego rozpoznania wymaga czasu, ponieważ jedną z podstawowych metod diagnostycznych jest obserwacja. Na szczęście istnieje wiele ośrodków leczenia długoterminowego podwójnej diagnozy, które stawiają diagnozę, a następnie leczą pacjenta. Ponieważ problem ten nie jest nowy, możemy sporządzić przybliżoną listę chorób psychicznych, które mogą wystąpić u osób nadużywających substancji.

Najczęstsze zaburzenia

Zaburzenie dwubiegunowe - dążenie do wykonywania czynności ukierunkowanych na osiągnięcie celu; zmniejszone zapotrzebowanie na sen; rozproszenie uwagi; zawyżona samoocena lub wielkoduszność; wykonywanie czynności sprawiających przyjemność samemu sobie; gadatliwość lub bardziej natarczywe wypowiedzi.

Dystymia Fizyczne wyczerpanie; ciągły samokrytycyzm; łatwe uleganie emocjom; bezsenność lub nadmierna senność; długotrwałe poczucie smutku, pesymizmu, beznadziejności, winy, bezwartościowości; problemy z koncentracją; sceptycyzm, niezdecydowanie, brak zaufania; silne zmęczenie itp.

Duże zaburzenia depresyjne (MDD) - odchylenia w poziomie energii, apetytu i aktywności snu; nastrój smutny lub drażliwy; poczucie bezwartościowości, pustki, winy lub beznadziejności; uporczywe bóle głowy lub zaburzenia trawienia; problemy z koncentracją, skupieniem uwagi i zapamiętywaniem; powracające myśli o śmierci lub samobójstwie; spowolnienie ruchów lub pobudzenie.

Zaburzenieobsesyjno-kompulsywne (OCD) - Zachowywanie się w specyficzny, rytualny sposób; obawy przed zanieczyszczeniem lub wyrządzeniem krzywdy; uczucie zwątpienia, strachu, obrzydzenia; powracające myśli lub impulsy, których nie można kontrolować; powtarzające się zachowania lub czynności psychiczne, do których wykonania dana osoba czuje się zmuszona; potrzeba symetrii lub dokładności albo zakazane myśli seksualne lub religijne.

Zaburzenia paniczne - to m.in. Ból w klatce piersiowej; stałe pocenie się; trudności w kontrolowaniu się; trudności z oddychaniem; omdlenia; uczucie oderwania od samego siebie; uderzenia gorąca; kołatanie serca; lekkie drżenie lub czasami silne drżenie.

Zaburzenia schizoafektywne Brak zainteresowania jakąkolwiek działalnością; stałe poczucie winy, beznadziejności, bezwartościowości; uczucie niepokoju, rozdrażnienia lub ospałości; bezsenność lub nadmierna senność; problemy z koncentracją, skupieniem uwagi i zapamiętywaniem; nawracające myśli o śmierci lub samobójstwie; utrata wagi lub nagła nadwaga.

Lęk społeczny. Rumienienie się; biegunka; strach przed byciem obserwowanym lub negatywnie ocenianym przez innych (tzw. "efekt reflektora"); silny lęk we wszystkich rodzajach sytuacji społecznych, który może powodować unikanie sytuacji społecznych; pocenie się; napięcie; drżenie.

Leczenie podwójnej diagnozy

Jak wspomniano wcześniej, proces leczenia osób z podwójną diagnozą jest dość skomplikowany i składa się z wielu etapów. Należą do nich:

Detoksykacja - Jest to pierwszy i kluczowy etap dla każdej osoby z podwójną diagnozą. Eksperci twierdzą, że na tym etapie lepiej sprawdzają się ośrodki stacjonarne leczenia osób z podwójną diagnozą. Dzieje się tak, ponieważ pacjent jest zawsze pod opieką personelu medycznego.

Rehabilitacja stacjonarna - ponownie główną zaletą jest to, że pacjenci otrzymują opiekę zdrowotną i wsparcie przez całą dobę. Ten rodzaj terapii pomaga także w usuwaniu przyczyn leżących u podstaw nadużywania substancji.

Mieszkania wspomagające (Supportive Housing ) - rzecz jest podobna do "domów grupowych" lub "izb wytrzeźwień". Głównym zadaniem jest zapobieganie powrotowi do nałogu.

Psychoterapia - jest to zwykle jedna z najważniejszych części terapii. Metody mogą być różne, ale ten etap jest obowiązkowy we wszystkich placówkach zajmujących się leczeniem osób z podwójną diagnozą.

Stosowanie leków - jest ono bardziej przydatne w leczeniu chorób psychicznych; niektóre substancje są jednak stosowane w celu złagodzenia objawów odstawienia.

Grupy samopomocy i wsparcia - jak wiadomo, pacjent z podwójną diagnozą może czuć się smutny, odizolowany i mieć trudności w nawiązywaniu kontaktów towarzyskich. W grupach wsparcia ludzie czują wsparcie i zrozumienie dla wspólnych uczuć.

Nadużywanie substancji wraz z zaburzeniami psychicznymi (tzw. podwójna diagnoza) to skomplikowany problem medyczny, który wymaga pomocy specjalistów. Nie należy zwlekać z wizytą u lekarza, jeśli zaobserwuje się u siebie niektóre z powyższych objawów.